jarmuż
Zdrowie

7 powodów, dla których warto jeść jarmuż

Mój pierwszy jarmuż po 3 miesiącach istnienia wszamała sarna. Niech jej służy. W tym roku muszę lepiej go zabezpieczyć. Bo to, że pojawi się w moim ogródku, jest więcej niż pewne. Nie dość, że super wygląda, to jeszcze jakie ma właściwości!

Kiedyś nie zdawałam sobie z nich sprawy. Jarmuż przedstawiał mi się jako ohydne zielsko. Do czasu, aż zaczęłam pić koktajle. Jarmużu używałam na przemian ze szpinakiem jako zielona baza koktajlowa. Kupowałam jarmuż w sieciówce, a wiosną postanowiłam wysadzić go w ogródku. Dzięki temu wiem, że naprawdę jest eko.

Jarmuż zaliczany jest do superfoods. A to znaczy, że warto go spożywać. Poniżej dowody:

1. Zawiera sulforafan

Pod tą nazwą kryje się związek, który wykazuje działanie ochronne. Przed czym tak chroni? A no przed nowotworami. Proszę jednak nie myśleć, że jedząc codziennie tony jarmużu, obronimy się w 100% przed nowotworem. A z resztą zbyt duże ilości spożywanego jarmużu mogą zaszkodzić. Co za dużo, to nie zdrowo.

Aby zachować sulforafan, najlepiej spożywać jarmuż na surowo. Na przykład w formie koktajli. Można też ugotować go na parze, ale nie powinno to trwać dłużej niż 5 minut. Ja gotuję na parze, jeżeli używam go do obiadu.

2. Zawiera beta karoten

Czyli prowitaminę A. Wielu kojarzy się on przede wszystkim z marchewką, ale „zieloni” też go zawierają.

Jest on dobry dla serca, dla oczu, dla cery. W organizmie człowieka przekształca się w witaminę A.

3. Zawiera, witaminę K, C, E i witaminy z grupy B

Czyli full wypas.

Witaminie K zawdzięczamy prawidłową krzepliwość krwi. Dzięki witaminie C szybciej goją się rany, wolniej starzeje się skóra i poprawia się odporność.

Witamine E chroni nas przed stresem oksydacyjnym , a witaminy z grupy B wpływają na funkcjonowanie całego organizmu.

4. Zawiera składniki mineralne

Wapń dla zdrowych kości. Żelazo na wypadanie włosów. Fosfor dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

  1. potas 530mg/100g
  2. wapń 157 mg/100g
  3. fosfor 56 mg/100g
  4. magnez 30 mg/100g
  5. sód 12mg/100g
  6. żelazo 1,7 mg/100g
  7. cynk 0,44mg/100g

5. Zawiera kwas alfa-liponowy

ALA to zabójca wolnych rodników, a więc mówi „do widzenia” stresowi oksydacyjnemu. Dzięki temu my możemy powiedzieć „pa pa” jego skutkom. Osoby, które czytają etykiety kosmetyków, zapewne spotkały się z tym kwasem w składzie. Wykazuje on bowiem działanie przeciwzmarszczkowe i rojaśniające.

6. Jarmuż to źródło luteiny i błonnika

Luteina dobrze wpływa na nasz wzrok, ponieważ wspomaga prawidłowy proces widzenia. Suplementowałam kiedyś luteinę w formie aptecznych tabletek, ale nie widziałam większych efektów. Postanowiłam wtedy jeść po prostu więcej produktów, które ją zawierają. Jeżeli często wytężasz swój wzrok (np. pracując kilka godzin przed monitorem) zrób to samo.

A jakie są skutki spożywania błonnika? Między innymi

7. Jest niskokaloryczny i ma niski indeks glikemiczny

100g jarmużu zawiera 49,5 kcal. To dobra wiadomość dla tych, którzy są na diecie odchudzającej. I dla wszystkich, którzy liczą kalorie.

Ze względu na jego indeks glikemiczny, dobry jest dla cukrzyków.

Jarmuż jest prosty w uprawie. Jest wytrzymały, mrozolubny i tolerujący trudne warunki glebowe.

Kto może, niech sadzi i się zajada 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *